מיזם "בונים ישראלים" מכשיר את הדור הבא של מנהלי העבודה בענף הבנייה בישראל
מיזם "בונים ישראלים" מכשיר את הדור הבא של מנהלי העבודה בענף הבנייה בישראל

ענף הבנייה בישראל סובל ממחסור משמעותי במנהלי עבודה מוסמכים. על פי הערכות מדובר בחוסר של מעל 500,2 מנהלי עבודה באתרי הבנייה. פער זה רק הולך וגדל עם יציאתם לגמלאות של מנהלי עבודה ותיקים, שעלו ברובם ממדינות חבר העמים. עולים אלו הגיעו כמהנדסים והוסמכו בישראל למנהלי עבודה. המצב חמור מכיוון שכמות מנהלי העבודה שפורשים הינה יותר גבוהה מכמות מנהלי העבודה החדשים, שנכנסים למעגל העבודה בענף הבנייה והפער רק הולך ומתרחב. הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל באחת ממטרות פעילותו מכשירה מנהלי עבודה במטרה לצמצם את הפער הקיים כיום בענף הבנייה.

במגמה להכשיר כמה שיותר מנהלים הוסרו בשנה האחרונה מספר מגבלות והוקלו תנאי הסף לקבלה לקורס מנהלי עבודה, מה שאפשר פתיחת קורסים למנהלי עבודה להם נרשמים רבים. עד לפני 7 שנים תנאי הסף לקבלה לקורס מנהלי עבודה בבניין היו: 12 שנות לימוד ומעלה, ותק של 5 שנים מוכחות בענף הבנייה, רמה מקצועית שלב 5( תפסנות, ברזלנות, בנייה(. המועמד לקרוס מנהלי עבודה היה נדרש לעבור קורס ערב בן 680 שעות, שנמשך מעל שנתיים. במהלך הקורס המועמד היה צריך להיבחן בשלוש בחינות חיצוניות ובנוסף היה עליו להגיש עבודת גמר פרויקט.

בפועל, נדרשו למועמד בין 9-8 שנים בענף הבנייה כדי להיות מנהל עבודה מוסמך (5 שנות ותק, מבחן שלב 5 מעשי, ועדה בוחנת לפני קורס מנהלי עבודה, שנתיים של קורס מנהלי עבודה, הגשת פרוייקט, ובהנחה שאין בעיות בפתיחת קורסים, כישלון במבחנים וכו').

רף גבוה זה מידר אוכלוסייה משמעותית בענף הבנייה וייתכן שסייע בעובדה של חוסר מנהלים בענף. עתרה מכך, מי שכן עמד ברף הכניסה לא אחת נאלץ להמתין זמן רב לקורס, כיוון שלמכללה נדרש זמן רב לרכז מכסת תלמידים מינימלית לפתיחת קורס של מנהלי עבודה. יש לזכור שרוב המכללות הן מכללות עסקיות הפועלות לשם רווח. גם מכללות שכבר מילאו כיתה והתחילו את הקורס נתקלו בבעיה קשה של לימוד נושאי חובה מיושנים, חוסר בחומר תיאורטי חוסר במרצים איכותיים, מבחנים שלא תאמו את הנלמד בקורס, ניסוח בעייתי של שאלות ואי פרסום מבחני עבר.

התוצאה הייתה עגומה: אחוז נכשלים גבוה מאוד. מועמדים רבים התייאשו ועזבו את הקורס, מכללות רבות הדירו רגלם מהתחום, עלות הקורס עלתה פלאים. בחלק מהמקרים נאלצה המכללה ועל חשבונה להעניק שיעורי עזר לא מעטים ובכך כרסמה את הרווח שלה ועברה להפסד. אז מה הפלא שמספר מנהלי העבודה בענף התמעט ואין זרימה של מנהלי עבודה חדשים לענף.

 

על מנת להתגבר על הבעיה של חוסר במנהלי עבודה התקבלה בשנת 2014 החלטת ממשלה המנחה את משרד הכלכלה להכין מסלולים מקוצרים יותר להכשרת מנהלי עבודה. על מנת להתמודד היטב עם המצב ולהכשיר במסלול מזורז מנהלים חדשים החל שיתוף פעולה פורה של התאחדות בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה , חברות בניה מובילות עם מנהל אגף פדגוגיה מר אברי פולצ'ק שכתב ורענן את תכניות הלימודים לקורס שילדאים וכן למנהלי עבודה.

 

משרד הכלכלה הפיץ בשלהי שנת 2014 מסלול חדשני המאפשר לבעלי וותק של שנתיים ניסיון מוכח, 10 שנות לימוד ומעלה ושלב מקצועי 3 לצאת לקורס מנהלי עבודה של 630 שעות (בעלי תעודה של 12 שנות לימוד קורס של 540 שעות).

בשנת 2016 הוחלט על מסלול אטרקטיבי ביותר, מסלול המכונה "תלת שלבי". 

המסלול כולל כאמור שלושה שלבים:

שלב ראשון: וותק מינימלי - המסלול מאפשר לבעלי וותק של שנה! בחברות ג' 5-4-3 או ותק של שנה וחצי בחברות ג' 2-1 .עשר שנות לימוד ומעלה והצהרת הקבלן .

שלב שני: לימודים- לימודי יום אינטנסיביים כשלושה וחצי חודשים.

שלב שלישי: סטאז'- 9 חודשי סטאז' שהם בעצם עבודה בחברות תוך ביצוע מטלות מוגדרות. בסיום השלב עמידה מול ועדת בוחנים.

תרונות נוספים למסלול זה: שליטה מרכזית על הרישום באמצעות מנהלת "בונים ישראלים" של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה. ביצוע ועדות קבלה במרוכז במכללה, ארגון כיתות מלאות מסייע להשיג מחיר הנמוך בעשרות אחוזים מקורסים דומים. ביצוע מרוכז של עבודה בגובה למנהלי עבודה. קביעת מועדי מבחנים מותאמים לקורס.

 

הכנסת שינויים והקלות הוביל לרישום של מועמדים רבים לקורס מנהלי עבודה ובאמצעות מיזם "בונים ישראליים" שמפעילה הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל נפתחו הקורסים. בתאריך17/3/27 נפתח קורס ראשון במכללת 'אורט סינגאלובסקי' בתל אביב עם 25 תלמידים. הקורס הסתיים ב17/7/15 והחניכים נמצאים באמצע השלב השלישי שהוא הסטאז'. צפי הוועדות הסופיות בתחילת אפריל 2018.

בתאריך 18/7/17 נפתח 'באורט סינגאלובסקי' קורס שני עם 23 תלמידים. הקורס הסתיים ב17/12/15 . החניכים נמצאים בתחילת הסטאז' וצפויים לוועדה בוחנת ב ספטמבר 18.

קורס שלישי נפתח במכללת 'העתיד' בעפולה בתאריך 18/1/25 עם 23 תלמידים. הקורס ייחודי בכך שהלימודים יהיו משעות הצהריים לתוך הערב. כלומר, עובדים בבוקר, ומתחילים ללמוד החל מהצהריים. קורס זה עתיד להסתיים באמצע מאי.

במקביל למסלולים אלו יפתח בתאריך 18/2/1 מסלול ייחודי המשלב יום לימודים מלא בבוקר ושני ערבים. הסטאז' יחפוף בחלקו את הלימודים . זהו מסלול המאפשר להתפרנס במהלך הקורס ולסיים את החלק העיוני תוך 8-7 חודשים (במקום שנה וחצי).

גם תחום התשתיות שודרג. הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה הוחלט לצאת בפרסום על קורס תשתיות במסלול תלת שלבי. 

תנאי קבלה לקורס הינם:

  • בעל ניסיון של לפחות שנה וחצי, בהתנסות מעשית בתחום ניהול עבודה בתחום עפר, תשתיות וכבישים בסיווג ג'2 ענף ראשי 200 כבישים, תשתיות ופיתוח.

או

  • בעל ניסיון של לפחות שנה, בהתנסות מעשית בתחום ניהול עבודה בתחום עפר, תשתיות וכבישים בחברה קבלנית בסיווג ג'3 ומעלה ענף ראשי 200 כבישים, תשתיות ופיתוח.

הגשת כל המסמכים והאישורים המפורטים להלן:

  • תעודות המעידות על סיום 10 שנות לימוד לפחות: תעודה מקורית + העתק שלה. (ניתן לקבל אישור לימודים מקורי ממוסד הלימודים, כמו כן, מועמדים מעל גיל 45 שלא מוצאים את התעודה יביאו הצהרת נוטריון מקורית שהייתה להם תעודה מעל 10 שנות לימוד).
  • צילום תעודת זהות.
  • הצהרת קבלן - מקור בלבד - אישור מקבלן המעיד שהמועמד עומד בדרישת הניסיון שצוינה בסעיף 1 לעיל ההצהרה תינתן על גבי נייר רשמי של החברה (יש להעתיק את המלל מהצהרת קבלן ולהדביק על נייר החברה הכולל לוגו ואז למלא את הנתונים).
  • הצהרת מועמד - מקור בלבד.
  • צילום תעודת קבלן רשום בתוקף של החברה

הרישום לקורס זה בעיצומו , הקורס יתחיל לאחר שנגיע לכמות התלמידים הרצויה.

 

אנו מתכוונים לפתוח בהקדם קורס מנהלי עבודה תלת שלבי יום באשדוד

 

פרסום לקורס יופץ בקרוב.